Digitaaliset sana- ja pulmapelit tukemaan A-lehtien kävijäliikenteen kasvua

Asiakas

A-lehdet on kotimainen rohkea ja innovatiivinen mediatalo, jonka tarina sai alkunsa vuonna 1933 ikonisen Apu-lehden lanseerauksesta. Nykyään A-lehdet julkaisee monia tuttuja ja suosittuja aikakauslehtiä, jotka tavoittavat viikoittain noin miljoona suomalaista. Yritys on kasvanut yhdeksi Suomen suurimmista alan toimijoista ja nyt laajentaa toimintaansa myös kansainväliselle markkinoilla.

Haaste

Sana- ja pulmapelien suosio media-alalla on kasvanut viimeisten vuosien aikana globaalisti ja siksi ne muotoutui tämän markkinatutkimuksen fokukseksi. A-lehdet halusi syventää ymmärrystään kansainvälisistä sana- ja pulmapeleistä sekä niiden taustalla olevista toimijoista laajentaakseen omaa pelitarjontaansa.

Lenz sai tilaisuuden auttaa A-lehtiä rekrytoimalla projektitiimiin kaksi motivoitunutta opiskelijaa, joilla oli tausta rahoituksen ja strategisen markkinoinnin aloilta. Erilaiset taustat täydensivät toisiaan ja toivat monipuolista osaamista tiimiin. Projektipäällikkönä toimi Lenziläinen Edona Pepiqi, joka vastasi projektin koordinoinnista, aikataulutuksesta ja sidosryhmäyhteistyöstä varmistaen projektin sujuvan etenemisen.

Asiakas

Alltime on suomalainen kiinteistöhuollon yritys, joka työllistää yli 600 henkilöä. “Tehtävämme Alltimella on tehdä arjesta elinympäristöissämme turvallista ja sujuvaa. Kyse ei ole vain tiloista ja tonteista – kyse on niiden käyttäjien sujuvan ja turvallisen arjen, työskentelyn ja liikkumisen varmistamisesta. Tätä kaikkea me Alltimella hoidamme tuottamalla kiinteistöpalveluja, puhtauspalveluja ja infran kunnossapitoa maalla ja vesillä.”

Haaste

Alltime on voimakkaasti kasvava kasvuyhtiö, joka haluaa pysyä ketteränä niin sisäisesti kuin asiakkaidensa suuntaan. Pohjoismaiden johtavaksi kunnossapitoyritykseksi tähtäävä Alltime näkee yrityksen roolin erittäin tärkeänä nuorten, tulevaisuuden huippuosaajien, työkokemuksen mahdollistajana.

Alltimen työntekijöistä iso osa on viihtynyt yrityksessä jo pitkään. Pitkien työurien kautta syntyneen kokemuksen ja osaamisen vastapainoksi Alltime pyrkiikin vastaamaan alalla vallitsemaan infrapuolen osaajapulaan kasvattamalla tulevaisuuden osaajia yhdessä Lenzin kanssa. Lenz rekrytoi Alltimelle kaksi opiskelijaa kerryttämään arvokasta työkokemusta sekä kesätöiden että osa-aikaisten töiden parissa opintojen ohella.

Projektin kuvaus ja tulokset

Projektin tavoitteena oli auttaa A-lehtiä tunnistamaan keinoja kasvattaa kävijämäärää heidän verkkosivuillaan ja Apu360-sovelluksessa tarjoamalla asiakkaille uudenlaista sisältöä. Projekti kesti kahdeksan viikkoa ja eteni kahdessa vaiheessa.

Ensimmäisessä vaiheessa toteutimme perusteellisen markkinakartoituksen, jossa analysoimme sana- ja pulmapelien markkinaa sekä alan keskeisiä toimijoita.

Toisessa vaiheessa siirryimme potentiaalisten liiketoimintamallien analysointiin ja strategisten suositusten kehittämiseen. Arvioimme erilaisia liiketoimintamalleja ja laadimme suosituksia siitä, miten A-lehdet voisi hyödyntää sana- ja pulmapelien integraatiota osana toimintaansa.

Projektin lopputuloksena syntyi kokonaisvaltainen näkemys markkinan mahdollisuuksista sekä konkreettisia ehdotuksia A-lehtien tulevaisuuden suunnaksi.

Projektin kuvaus ja tulokset

“Yhdessä kasvatamme tulevaisuuden osaajia ja Lenzin kautta olemme saaneet apua infrapuolen osaajapulaan.”, kertoo Jaana Mäntymaa, Alltimen henkilöstö- ja vastuullisuusjohtaja.

Jaana arvostaa Lenzin kautta tulleiden opiskelijoiden tuomaa raikasta tuulahdusta Alltimen kulttuuriin. Erityisen arvokkaana hän näkee opiskelijoiden ennakkoluulottoman asenteen, positiivisen haastamisen ja yrityksen sisäisten prosessien boksin ulkopuolisen tarkastelun.

“Lenzin tekemän projektin avulla saimme koottua hyvän kokonaiskäsityksen siitä mitä muut ovat markkinalla tehneet ja minkälaisia pelejä ylipäätään kuluttajille tarjotaan Suomessa ja maailmassa etenkin median kontekstissa.”

– Joonas Lyytikäinen, Head of business development, A-lehdet

“Yhteistyö on ollut oikein ketterää ja siitä puuttuu turha jäykkyys. Lenzin kanssa saadaan aina nopeasti sovittua kaikki asiat ja tarpeeton byrokratia on riisuttu pois.”

– Jaana Mäntymaa, HR & ESG Director, Alltime

a-lehdet logo
a-lehdet logo

A-lehdet on suomalainen mediasisältöjen, verkkokaupan ja kasvumarkkinoinnin asiantuntijayritys. A-lehdet-konserniin kuuluvat perheyhtiö A-lehdet Oy sekä sen tytäryhtiöt: verkkokauppa Finnish Design Shop, kasvumarkkinointiyritys Genero, kellojen ja korujen verkkokauppa Keskisen Kello, käsityölehtien ja -kirjojen kustantamo Laine Publishing Oy sekä ruokayhteisö Satokausi Media. Konsernin liikevaihto oli noin 145 miljoonaa euroa vuonna 2022, ja sen palveluksessa työskentelee yli 600 henkilöä. A-lehdet kustantaa noin 20 kuluttajille suunnattua aikakauslehteä.

Lue lisää: https://www.a-lehdet.fi/

Alltime on perustettu 2006 yrittäjä Jussi Tuohinon toimesta ja yhtiön juuret ovat Pohjois-Suomessa. Yrityksen liikevaihto oli noin 37 miljoonaa euroa vuonna 2022, ja kasvu jatkuu yhä valtakunnallisemmaksi ja Pohjoismaisemmaksi toimijaksi, jolla on toimintaa myös maanlaajuisesti Ruotsissa. Alltimelaisia on Suomessa ja Ruotsissa yli 600 henkilöä, joista noin 350 Suomessa.

Lue lisää: alltime.fi

Janne Taisto
Janne Taisto
Janne Taisto

Janne Taisto

Myyntivastaava

janne.taisto (at) lenz.fi

+358 400 737734

Janne Taisto

Myyntivastaava

janne.taisto (at) lenz.fi

+358 400 737734