Asiakasymmärryksen ja datan avulla lisää myyntiä ja tuloksellisempaa markkinointia Wihuri Metro-tukussa
Asiakas
Wihuri Metro-tukku on yksi Suomen johtavista päivittäistavara-alan tukkukaupoista. “Huolehdimme päivittäin yli 30 000 HoReCa-alan, julkishallinnon sekä vähittäis- ja huoltamokaupan asiakkaasta. Palvelemme koko maan kattavan 15 Metro-pikatukun verkoston, toimitusmyynnin ja verkkokauppamme metrotukku.fi:n kautta. Wihuri Metro-tukulla on 120 vuoden kokemus monipuolisesta tukkukaupasta.”
Haaste
Wihuri Metro-tukussa tunnistettiin tarve parantaa asiakkuuksien hallintaa datan ja automaation avulla sekä aktivoida passiivisia asiakkaita kohdistetun markkinoinnin keinoin. Wihuri Metro-tukussa oli myös akuutti tarve löytää uusi HubSpot-pääkäyttäjä.
Wihurilla oli jo kokemusta yhteistyöstä Lenzin kanssa Tekniselle kaupalle toteutetusta btob-verkkokaupan kehitysprojektista, jonka tuloksiin oltiin erittäin tyytyväisiä. Wihuri vakuuttui Lenzin tuomasta nuorten potentiaalin ja asiantuntijuuden yhdistelmästä. Oli luontevaa jatkaa yhteistyötä Metro-tukun haasteiden parissa.
Asiakas
Wihuri Metro-tukku on yksi Suomen johtavista päivittäistavara-alan tukkukaupoista. “Huolehdimme päivittäin yli 30 000 HoReCa-alan, julkishallinnon sekä vähittäis- ja huoltamokaupan asiakkaasta. Palvelemme koko maan kattavan 15 Metro-pikatukun verkoston, toimitusmyynnin ja verkkokauppamme metrotukku.fi:n kautta. Wihuri Metro-tukulla on 120 vuoden kokemus monipuolisesta tukkukaupasta.”
Haaste
Wihuri Metro-tukussa tunnistettiin tarve parantaa asiakkuuksien hallintaa datan ja automaation avulla sekä aktivoida passiivisia asiakkaita kohdistetun markkinoinnin keinoin. Wihuri Metro-tukussa oli myös akuutti tarve löytää uusi HubSpot-pääkäyttäjä.
Wihurilla oli jo kokemusta yhteistyöstä Lenzin kanssa Tekniselle kaupalle toteutetusta btob-verkkokaupan kehitysprojektista, jonka tuloksiin oltiin erittäin tyytyväisiä. Wihuri vakuuttui Lenzin tuomasta nuorten potentiaalin ja asiantuntijuuden yhdistelmästä. Oli luontevaa jatkaa yhteistyötä Metro-tukun haasteiden parissa.
Projektitiimi
Wihuri Metro-tukun haasteita ratkomaan valikoitui kolme eri vahvuuksilla ja osaamisella varustettua kauppatieteiden opiskelijaa. Niko vastasi projektin ohjauksesta, Eero otti Hubspotin haltuun ja Hanna toimi sisällöntuottajana.
Projektin kuvaus ja tulokset
Haasteiden selättäminen käynnistyi asiakashallinnan ja digimarkkinoinnin työkalujen nykytilan kartoituksella ja dokumentoinnilla. Projektitiimi keräsi ja analysoi myös olemassa olevan datan tunnistaakseen potentiaalisimmat mahdollisuudet ja keinot tämän hetkisten passiivisiksi jääneiden asiakkaiden aktivoimiseen ja entistä parempaan palvelemiseen.
Tämän jälkeen projekti jatkui tuottamalla Metro-tukun asiakkaita palvelevaa sisältöä verkkosivuille, verkkokauppaan ja uutiskirjeisiin sekä käynnistettiin sähköpostimarkkinoinnin A/B-testaus ja vaikuttavuuden mittarointi sekä ehdotukset jatkokehitykseen.
Projektin lopputuloksena oli helpommin johdettavaa ja tehokkaampaa markkinointia ja sitä kautta erittäin merkittävä myynnin kasvu lyhyessä ajassa.
Projektin kuvaus ja tulokset
Haasteiden selättäminen käynnistyi asiakashallinnan ja digimarkkinoinnin työkalujen nykytilan kartoituksella ja dokumentoinnilla. Projektitiimi keräsi ja analysoi myös olemassa olevan datan tunnistaakseen potentiaalisimmat mahdollisuudet ja keinot tämän hetkisten passiivisiksi jääneiden asiakkaiden aktivoimiseen ja entistä parempaan palvelemiseen.
Tämän jälkeen projekti jatkui tuottamalla Metro-tukun asiakkaita palvelevaa sisältöä verkkosivuille, verkkokauppaan ja uutiskirjeisiin sekä käynnistettiin sähköpostimarkkinoinnin A/B-testaus ja vaikuttavuuden mittarointi sekä ehdotukset jatkokehitykseen.
Projektin lopputuloksena oli helpommin johdettavaa ja tehokkaampaa markkinointia ja sitä kautta erittäin merkittävä myynnin kasvu lyhyessä ajassa.
“Olimme todella tyytyväisiä projektin lopputuloksiin. Projektin onnistumisen avaimena oli loistava ja omatoiminen tiimi.”
– Fredrik Grahn, Senior Marketing Manager, Wihuri Metro-tukku
“Olimme todella tyytyväisiä projektin lopputuloksiin. Projektin onnistumisen avaimena oli loistava ja omatoiminen tiimi.”
– Fredrik Grahn, Senior Marketing Manager, Wihuri Metro-tukku
Tukkukaupasta alkunsa saanut Wihuri on kasvanut pienestä suomalaisesta perheyhtiöstä kansainväliseksi monialakonserniksi. Wihuri-konserni toimii nykyisin neljällä toimialalla kotimaan päivittäistavaratukkutoiminnasta globaalin pakkausteollisuuteen ja on edelleen perheen omistuksessa.
Wihuri-konsernin muodostavat emoyhtiö Wihuri International Oy ja sen alakonsernit, pakkausteollisuuteen keskittyvä Wihuri Packaging Oy sekä Wihuri Oy, jonka muodostavat toimialat Wihuri Metro-tukku, Tekninen Kauppa sekä Jetflite Aviation.
Tukkukaupasta alkunsa saanut Wihuri on kasvanut pienestä suomalaisesta perheyhtiöstä kansainväliseksi monialakonserniksi. Wihuri-konserni toimii nykyisin neljällä toimialalla kotimaan päivittäistavaratukkutoiminnasta globaalin pakkausteollisuuteen ja on edelleen perheen omistuksessa.
Wihuri-konsernin muodostavat emoyhtiö Wihuri International Oy ja sen alakonsernit, pakkausteollisuuteen keskittyvä Wihuri Packaging Oy sekä Wihuri Oy, jonka muodostavat toimialat Wihuri Metro-tukku, Tekninen Kauppa sekä Jetflite Aviation.
Janne Taisto
Myyntivastaava
janne.taisto (at) lenz.fi
+358 400 737734
Janne Taisto
Myyntivastaava
janne.taisto (at) lenz.fi
+358 400 737734