Suunniteltu laajentuminen – Step2Fit sai konkreettiset suositukset Euroopan valloitukseen

Asiakas

Step2Fit on kasvava suomalainen teknologiayritys. Step2Fit on kehittänyt pohjoismaiden johtavan, kokonaisvaltaisen valmennustyökalun
 valmentajille, kuntokeskuksille ja heidän asiakkailleen. Yrityksen asiakkaita ovat niin itsenäiset valmentajat kuin suuremmat kuntosaliketjutkin. Step2Fitin palvelut on suunniteltu alan erityistarpeet huomioiden, ja ratkaisuja kehitetään tiiviissä yhteistyössä liikunta-alan ammattilaisten kanssa. Kotimaan-markkinoiden lisäksi Step2Fit operoi myös Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Espanjan markkinoilta. Palvelun kansainvälinen laajentuminen jatkuu, ja painopiste on kasvun hakemisessa erityisesti Euroopasta.

Haaste

Step2Fitin liiketoiminta on kypsä laajentumaan uusille Euroopan markkinoille. Kasvusuunnitelmien tueksi tarvittiin kuitenkin tarkkaa ja vertailukelpoista markkinatietoa. Keskeinen haaste oli se, että eri maiden markkinarakenteet, asiakastarpeet ja kilpailutilanteet vaihtelivat merkittävästi. Step2Fit tarvitsi konkreettista ja käytännönläheistä tietoa kohdemaista, jotta se voisi arvioida, missä maissa digitaalisille valmennustyökaluille on todellista kysyntää ja mitkä markkinat tarjoavat parhaat kasvumahdollisuudet.

Ilman tätä tietoa oli vaarana, että investoinnit eivät kohdistuisi tehokkaasti, kumppanivalinnat eivät tukisi tavoitteita tai strategia suuntautuisi epäoptimaalisesti. Step2Fit valjasti tähän ulkopuolisen asiantuntijan, joka ymmärtää liikunta- ja hyvinvointialan erityispiirteet ja osaa yhdistää liiketoimintaymmärryksen, markkinadatan ja käytännön toteutuksen – ja siksi kumppaniksi valittiin Lenz.

Lenz vakuutti Step2Fitin yhdistämällä erittäin ketterän projektimallin, alan tuntemuksen ja selkeästi jäsennellyn, kolmivaiheisen tutkimusprosessin. Yritys halusi konkreettisia tuloksia – ei pelkkiä raportteja – ja juuri siihen Lenz pystyi vastaamaan.

Projektin kuvaus

Lenz pääsi tukemaan Step2Fitiä sen kansainvälistymissuunnitelmissa. Lenz toteutti monivaiheisen tutkimusprojektin, jonka tavoitteena oli tunnistaa usean eurooppalaisen kohdemarkkinan liiketoimintamahdollisuudet ja rakentaa konkreettiset suositukset laajentumisen tueksi. Tavoitteena ei ollut yleinen tilannekatsaus, vaan useisiin eri tutkimusmeneteliin pohjautuva (dataan, analyyseihin, kvantitaviiviset menettelyt) perustelu sille, missä, miten ja milloin markkinaa kannattaa lähteä valtaamaan.

Projektin rakenne suunniteltiin liiketoiminnan tarpeista käsin. Projekti jaettiin kolmeen vaiheeseen, jossa kulki useita työpaketteja. Painopiste oli käytännönläheisessä tiedossa, joka tukee suoraan liiketoiminnan päätöksentekoa.

Projektitiimi koostui kolmesta junior liiketoiminta- analyytikosta. Lisäksi mukana oli Lenzin kokenut projektipäällikkö, joka vastasi kokonaisuuden suunnittelusta, koordinoinnista ja toimituksesta.

Projektin kuvaus

Lenz pääsi tukemaan Step2Fitiä sen kansainvälistymissuunnitelmissa. Lenz toteutti monivaiheisen tutkimusprojektin, jonka tavoitteena oli tunnistaa usean eurooppalaisen kohdemarkkinan liiketoimintamahdollisuudet ja rakentaa konkreettiset suositukset laajentumisen tueksi. Tavoitteena ei ollut yleinen tilannekatsaus, vaan useisiin eri tutkimusmeneteliin pohjautuva (dataan, analyyseihin, kvantitaviiviset menettelyt) perustelu sille, missä, miten ja milloin markkinaa kannattaa lähteä valtaamaan.

Projektin rakenne suunniteltiin liiketoiminnan tarpeista käsin. Projekti jaettiin kolmeen vaiheeseen, jossa kulki useita työpaketteja. Painopiste oli käytännönläheisessä tiedossa, joka tukee suoraan liiketoiminnan päätöksentekoa.

Projektitiimi koostui kolmesta junior liiketoiminta- analyytikosta. Lisäksi mukana oli Lenzin kokenut projektipäällikkö, joka vastasi kokonaisuuden suunnittelusta, koordinoinnista ja toimituksesta.

Projektin tulokset

Step2Fit sai käyttöönsä selkeät markkinakohtaiset asiakassegmentit, tietoa heidän tarpeistaan sekä erottautumiseen tarvittavat kilpailija-analyysit. Lisäksi tunnistettiin useita potentiaalisia yhteistyökumppaneita ja skaalautuvimpia markkinoita jatkotoimia varten. Lopputuloksena rakennettiin visuaalinen raportti ja strategiset suosittelut, jonka avulla Step2Fit pystyi priorisoimaan seuraavat laajentumiskohteet.

Projekti tuotti suoraan hyödynnettävää tietoa ja loi selkeän perustan päätöksenteolle – ilman raskaita ja aikaa vieviä selvityksiä. Strategisia suosituksia pyrittiin hyödyntämään jo saman kvartaalin aikana myynnin ja markkinoinnin suunnittelussa.

Projektin tulokset

Step2Fit sai käyttöönsä selkeät markkinakohtaiset asiakassegmentit, tietoa heidän tarpeistaan sekä erottautumiseen tarvittavat kilpailija-analyysit. Lisäksi tunnistettiin useita potentiaalisia yhteistyökumppaneita ja skaalautuvimpia markkinoita jatkotoimia varten. Lopputuloksena rakennettiin visuaalinen raportti ja strategiset suosittelut, jonka avulla Step2Fit pystyi priorisoimaan seuraavat laajentumiskohteet.

Projekti tuotti suoraan hyödynnettävää tietoa ja loi selkeän perustan päätöksenteolle – ilman raskaita ja aikaa vieviä selvityksiä. Strategisia suosituksia pyrittiin hyödyntämään jo saman kvartaalin aikana myynnin ja markkinoinnin suunnittelussa.

Markkinatutkimus vahvisti ajatustamme Euroopan markkinan kokonaiskuvasta ja tuki hyvin yhtiön strategiaa seuraaville vuosille. Lenzin kanssa tuotettu markkinatutkimus sujui hyvin ja yhteistyö oli selkeää, sekä ammattimaista. Olimme tuloksiin ja saatuihin tietoihin erittäin tyytyväisiä ja uskon, että valitsemme Lenzin uudestaan kumppaniksi seuraavassakin markkinatutkimuksessa.

– Jani Rajala, CEO, Step2Fit

“Markkinatutkimus vahvisti ajatustamme Euroopan markkinan kokonaiskuvasta ja tuki hyvin yhtiön strategiaa seuraaville vuosille. Lenzin kanssa tuotettu markkinatutkimus sujui hyvin ja yhteistyö oli selkeää, sekä ammattimaista. Olimme tuloksiin ja saatuihin tietoihin erittäin tyytyväisiä ja uskon, että valitsemme Lenzin uudestaan kumppaniksi seuraavassakin markkinatutkimuksessa.”

– Jani Rajala, CEO, Step2Fit

Step2Fit logo
Step2Fit logo

Vieraile asiakkaan verkkosivuilla: https://step2.fit/fi

Janne Taisto
Janne Taisto
Janne Taisto

Janne Taisto

Myyntivastaava

janne.taisto (at) lenz.fi

+358 400 737734

Janne Taisto

Myyntivastaava

janne.taisto (at) lenz.fi

+358 400 737734