Ketterää tuotekonseptointia-ja kehitystä nuorten voimalla

Lenz Projects toimi kumppanina Elämäni sähkö -hankkeessa, jossa kehitettiin uusia sähkösopimusratkaisuja hyödyntäen ketterää ja asiakaslähtöistä tuotekehitysmallia. Projektin keskiössä oli nuorten arjen tarpeet ja heidän tuomansa tuore näkökulma, joiden pohjalta syntyi modernimpia ja helpommin lähestyttäviä energiatuotteita.



Asiakas

Pohjois-Karjalan Sähkö on suomalainen energiayhtiö, joka tuottaa ja myy sähköä sekä tarjoaa siihen liittyviä palveluita kotitalouksille, yrityksille ja yhteisöille. Yhtiö toimii valtakunnallisesti, mutta sen juuret ja päätoiminta ovat Itä-Suomessa, erityisesti Pohjois-Karjalassa.

Haaste

Ensimmäinen sähkösopimus on monelle nuorelle ajankohtainen mutta vieras päätös, joka osuu usein uuden elämänvaiheen kynnykselle. PKS Sähkökauppa halusi kehittää ratkaisun, joka tukisi asiakasta tässä päätöksessä ja asemoisi PKS:n helposti lähestyttävänä, luotettavana toimijana.

Lenz kokosi projektiin poikkitieteellisen tiimin motivoituneita opiskelijoita muun ja projektia johti Lenzin projektipäällikkö, joka vastasi koordinoinnista, aikataulutuksesta ja sujuvasta yhteistyöstä asiakkaan kanssa.

Asiakas

Pohjois-Karjalan Sähkö on suomalainen energiayhtiö, joka tuottaa ja myy sähköä sekä tarjoaa siihen liittyviä palveluita kotitalouksille, yrityksille ja yhteisöille. Yhtiö toimii valtakunnallisesti, mutta sen juuret ja päätoiminta ovat Itä-Suomessa, erityisesti Pohjois-Karjalassa.

Haaste

Ensimmäinen sähkösopimus on monelle nuorelle ajankohtainen mutta vieras päätös, joka osuu usein uuden elämänvaiheen kynnykselle. PKS Sähkökauppa halusi kehittää ratkaisun, joka tukisi asiakasta tässä päätöksessä ja asemoisi PKS:n helposti lähestyttävänä, luotettavana toimijana.

Lenz kokosi projektiin poikkitieteellisen tiimin motivoituneita opiskelijoita muun ja projektia johti Lenzin projektipäällikkö, joka vastasi koordinoinnista, aikataulutuksesta ja sujuvasta yhteistyöstä asiakkaan kanssa.

Projektin kuvaus ja tulokset

Projekti eteni kahdessa vaiheessa, jotka rakensivat ymmärrystä nuorten sähkösopimusasiakkaiden arjesta ja päätöksenteosta.

Ensimmäisessä vaiheessa tehtiin segmentointi, jossa tunnistettiin nuorten kuluttajien keskeiset ryhmät ja heidän erityistarpeensa. Tarkastelussa olivat muun muassa asumistilanne, sähkönkulutustottumukset, tietoisuus energiavaihtoehdoista sekä suhtautuminen sähköntuotannon vastuullisuuteen. Segmentoinnin pohjalta saatiin kokonaiskuva siitä, millaisia elämäntilanteita nuoret käyvät läpi ja millaisia palveluratkaisuja ne edellyttävät.

Toisessa vaiheessa syvennyttiin valittuihin asiakassegmentteihin tarkemmin. Tiimi selvitti, mitkä tekijät vaikuttavat nuorten päätöksentekoon sähkösopimusta valittaessa ja millaiset ratkaisut tukevat heidän ostopolkuaan. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia lähestymistapoja, ja mukana oli myös design-lähtöistä tutkimusta, jonka avulla rakennettiin ymmärrystä nuorten arvoista, odotuksista ja tavoista hahmottaa energia-alan toimijoita.

Lopputuloksena PKS sai käyttöönsä kaksi selkeästi jäsenneltyä ja toteuttamiskelpoista tuotekonseptia, jotka vastaavat nuorten segmenttien konkreettisiin tarpeisiin. Lisäksi projektin aikana koottiin laaja raportti, joka avaa kohderyhmän näkökulmia ja toimii pohjana tulevalle kehitystyölle. Mukana toimitettiin myös suosituksia viestinnän sisällöistä ja kanavista, hankintaprosessin helpottamisesta sekä asiakaspalvelun kehittämisestä nuoria asiakkaita paremmin palvelevaksi.

Projektin kuvaus ja tulokset

Projekti eteni kahdessa vaiheessa, jotka rakensivat ymmärrystä nuorten sähkösopimusasiakkaiden arjesta ja päätöksenteosta.

Ensimmäisessä vaiheessa tehtiin segmentointi, jossa tunnistettiin nuorten kuluttajien keskeiset ryhmät ja heidän erityistarpeensa. Tarkastelussa olivat muun muassa asumistilanne, sähkönkulutustottumukset, tietoisuus energiavaihtoehdoista sekä suhtautuminen sähköntuotannon vastuullisuuteen. Segmentoinnin pohjalta saatiin kokonaiskuva siitä, millaisia elämäntilanteita nuoret käyvät läpi ja millaisia palveluratkaisuja ne edellyttävät.

Toisessa vaiheessa syvennyttiin valittuihin asiakassegmentteihin tarkemmin. Tiimi selvitti, mitkä tekijät vaikuttavat nuorten päätöksentekoon sähkösopimusta valittaessa ja millaiset ratkaisut tukevat heidän ostopolkuaan. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia lähestymistapoja, ja mukana oli myös design-lähtöistä tutkimusta, jonka avulla rakennettiin ymmärrystä nuorten arvoista, odotuksista ja tavoista hahmottaa energia-alan toimijoita.

Lopputuloksena PKS sai käyttöönsä kaksi selkeästi jäsenneltyä ja toteuttamiskelpoista tuotekonseptia, jotka vastaavat nuorten segmenttien konkreettisiin tarpeisiin. Lisäksi projektin aikana koottiin laaja raportti, joka avaa kohderyhmän näkökulmia ja toimii pohjana tulevalle kehitystyölle. Mukana toimitettiin myös suosituksia viestinnän sisällöistä ja kanavista, hankintaprosessin helpottamisesta sekä asiakaspalvelun kehittämisestä nuoria asiakkaita paremmin palvelevaksi.

“Projekti eteni loistavasti suunnitelman mukaan ja saatiin myös rohkeasti uusia kulmia, kuten oltiin sovittu.”

– Nisse Rimpilä, Development Manager

“Projekti eteni loistavasti suunnitelman mukaan ja saatiin myös rohkeasti uusia kulmia, kuten oltiin sovittu.”

– Nisse Rimpilä, Development Manager

PKS sähkokauppa
PKS sähkokauppa

Pohjois-Karjalan Sähkön juuret ovat syvällä Itä-Suomessa. PKS perustettiin vuonna 1945 ja olemme edelleen 99 % alueen kuntien omistama yhtiö, jonka syli on avoinna jokaiselle asiakkaalle ympäri maan.

Lue lisää: www.pks.fi/tutustu-pohjois-karjalan-sahkoon

Pohjois-Karjalan Sähkön juuret ovat syvällä Itä-Suomessa. PKS perustettiin vuonna 1945 ja olemme edelleen 99 % alueen kuntien omistama yhtiö, jonka syli on avoinna jokaiselle asiakkaalle ympäri maan.

Lue lisää: www.pks.fi/tutustu-pohjois-karjalan-sahkoon

Janne Taisto
Janne Taisto
Janne Taisto

Janne Taisto

Myyntivastaava

janne.taisto (at) lenz.fi

+358 400 737734

Janne Taisto

Myyntivastaava

janne.taisto (at) lenz.fi

+358 400 737734