Digitaaliset sana- ja pulmapelit tukemaan A-lehtien kävijäliikenteen kasvua

Asiakas

A-lehdet on kotimainen rohkea ja innovatiivinen mediatalo, jonka tarina sai alkunsa vuonna 1933 ikonisen Apu-lehden lanseerauksesta. Nykyään A-lehdet julkaisee monia tuttuja ja suosittuja aikakauslehtiä, jotka tavoittavat viikoittain noin miljoona suomalaista. Yritys on kasvanut yhdeksi Suomen suurimmista alan toimijoista ja nyt laajentaa toimintaansa myös kansainväliselle markkinoilla.

Haaste

Sana- ja pulmapelien suosio media-alalla on kasvanut viimeisten vuosien aikana globaalisti ja siksi ne muotoutui tämän markkinatutkimuksen fokukseksi. A-lehdet halusi syventää ymmärrystään kansainvälisistä sana- ja pulmapeleistä sekä niiden taustalla olevista toimijoista laajentaakseen omaa pelitarjontaansa.

Lenz sai tilaisuuden auttaa A-lehtiä rekrytoimalla projektitiimiin kaksi motivoitunutta opiskelijaa, joilla oli tausta rahoituksen ja strategisen markkinoinnin aloilta. Erilaiset taustat täydensivät toisiaan ja toivat monipuolista osaamista tiimiin. Projektipäällikkönä toimi Lenziläinen Edona Pepiqi, joka vastasi projektin koordinoinnista, aikataulutuksesta ja sidosryhmäyhteistyöstä varmistaen projektin sujuvan etenemisen.

Projektin kuvaus ja tulokset

Projektin tavoitteena oli auttaa A-lehtiä tunnistamaan keinoja kasvattaa kävijämäärää heidän verkkosivuillaan ja Apu360-sovelluksessa tarjoamalla asiakkaille uudenlaista sisältöä. Projekti kesti kahdeksan viikkoa ja eteni kahdessa vaiheessa.

Ensimmäisessä vaiheessa toteutimme perusteellisen markkinakartoituksen, jossa analysoimme sana- ja pulmapelien markkinaa sekä alan keskeisiä toimijoita.

Toisessa vaiheessa siirryimme potentiaalisten liiketoimintamallien analysointiin ja strategisten suositusten kehittämiseen. Arvioimme erilaisia liiketoimintamalleja ja laadimme suosituksia siitä, miten A-lehdet voisi hyödyntää sana- ja pulmapelien integraatiota osana toimintaansa.

Projektin lopputuloksena syntyi kokonaisvaltainen näkemys markkinan mahdollisuuksista sekä konkreettisia ehdotuksia A-lehtien tulevaisuuden suunnaksi.

“Lenzin tekemän projektin avulla saimme koottua hyvän kokonaiskäsityksen siitä mitä muut ovat markkinalla tehneet ja minkälaisia pelejä ylipäätään kuluttajille tarjotaan Suomessa ja maailmassa etenkin median kontekstissa.”

– Joonas Lyytikäinen, Head of business development, A-lehdet

a-lehdet logo
a-lehdet logo

A-lehdet on suomalainen mediasisältöjen, verkkokaupan ja kasvumarkkinoinnin asiantuntijayritys. A-lehdet-konserniin kuuluvat perheyhtiö A-lehdet Oy sekä sen tytäryhtiöt: verkkokauppa Finnish Design Shop, kasvumarkkinointiyritys Genero, kellojen ja korujen verkkokauppa Keskisen Kello, käsityölehtien ja -kirjojen kustantamo Laine Publishing Oy sekä ruokayhteisö Satokausi Media. Konsernin liikevaihto oli noin 145 miljoonaa euroa vuonna 2022, ja sen palveluksessa työskentelee yli 600 henkilöä. A-lehdet kustantaa noin 20 kuluttajille suunnattua aikakauslehteä.

Lue lisää: https://www.a-lehdet.fi/

Janne Taisto
Janne Taisto
Janne Taisto

Janne Taisto

Myyntivastaava

janne.taisto (at) lenz.fi

+358 400 737734

Janne Taisto

Myyntivastaava

janne.taisto (at) lenz.fi

+358 400 737734